Fogászati Fémallergia

Amit a fogászati fémallergiáról tudni kell

Az allergia az immunrendszer túlzott reakciója, amelynek során olyan anyag ellen védekezik, mely egyébként ártalmatlan a szervezetre, tehát nem is kellene védekeznie. A legkülönbözőbb fémek kiválthatják és bárhol kialakulhat a szervezetben, így a szájban is, ami fogászati fémallergia néven vált ismerté. A fémallergiával azért fontos foglalkozni, mert a fogászati kezeléseknél gyakran használnak fémet, mint például fogsorok, koronák, hidak vagy például implantátumok esetében.
A leggyakoribb allergén elem a nikkel, de a kobalt, a króm és a palládium által kiváltott fogászati fémallergia is szerepel a szakirodalomban. Ebben az írásunkban ezt a témát fogjuk részletesebben kifejteni.

Fogászati fémallergia tünetei

Manapság egyre gyakrabban keresik fel páciensek a fogorvosokat a szájüregben megjelenő gyulladásos panaszokkal, amelyek hosszabb ideje fennállnak és nem mutatnak hajlandóságot a gyógyulásra. Ezek hátterében sok esetben a fogászati fémallergia áll. Néhány évtizeddel ezelőtt a bizonytalan eredetű jelenségeket egyszerűen allergiaként diagnosztizálták. Ma már sokkal pontosabb válasz adható, hiszen a legtöbb fogászatban használt fém esetében megmondható, hogy okozhat-e allergiás reakciót az adott személynél vagy sem.

A fogászati fémallergia sokféleképpen jelentkezhet. Kifejezetten rossz hír, hogy sajnos nem csak a szájüregben alakulhatnak ki allergiás tünetek, hanem a test egyéb területein is kiütések, hólyagok formájában. Akár az arcon is megjelenhet, ahol amellett, hogy fájdalmasak és viszketnek, esztétikai szempontból is kellemetlenek.

A fogászati fémallergia által okozott panaszok azonban a legtöbb esetben mégiscsak a szájnyálkahártyát és a száj környékét érintik, a leggyakrabban tapasztalt tünetek:

• szájégés
  • nyelvbizsergés
  • szájszárazság
  • fekélyek keletkezése
  • villanyozó érzés
  • az íny gyulladása, vérzése
  • a száj környékén a bőr gyulladása

Meg kell említeni, hogy a felsorolt tüneteket nem csak fémallergia okozhatja. Ugyanakkor, ilyen panaszok esetén mindenképpen orvoshoz kell fordulni, aki nagy valószínűséggel bőrgyógyászhoz irányít bennünket. A bőrgyógyász megfelelő tesztek segítségével 24-72 óra alatt meghatározza az allergia jellegét, az azt kiváltó anyagot vagy anyagokat. A kapott eredmény ismeretében a fogorvos sokkal biztonságosabban dönthet a páciens számára legmegfelelőbb fogpótlás vagy tömés összetételét illetően.

Mely fémek válthatnak ki allergiás tüneteket?

Valamennyi fém kiválthat allergiás tüneteket, ez alól sajnos a fogászatban használatosak sem képeznek kivételt. A leggyakoribb allergiát okozó fémek:

• nikkel
  • kobalt
  • króm
  • higany
  • berillium
  • réz

Szélsőséges esetben még az arany is kiválthat allergiás reakciót az arra érzékenyeknél. A néhány éve még antiallergénnek tartott titániumról is kiderült, hogy bizonyos személyeknél allergiás reakciókat válthat ki.
Korábban az amalgámtömés használatakor az amalgámport higannyal keverték, s így került a fogba és elsősorban a higany miatt volt problematikus. Ma már szinte sehol nem alkalmazzák az amalgám tömést, helyette fémmentes, esztétikus fehér tömést alkalmaznak.

Ugyan a fogászati fémallergia sajnos gyógyíthatatlan, ám kivédhető, ha ismerjük a tüneteit és tudjuk, milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre. Ezekről szól ez az írás.

A fehér tömés sokkal esztétikusabb, és nem tartalmaz fémet.

Kezelhető a fogászati fémallergia?

Az allergia sajnos nem gyógyítható. Amennyiben a páciensnél kimutatható a fogászati fémallergia az általa viselt fémkerámia-fogpótlás – korona vagy híd – valamely összetevőjével szemben, egyetlen hatásos kezelési módszer létezik, a fém kiváltása valamilyen más, alkalmas anyagra. Az allergizáló anyagokból készült töméseket, fogpótlásokat el kell távolítani és olyan anyagokra cseréni, amelyek az adott személynél nem okoznak allergiás tüneteket. Erről kizárólag előzetes allergia teszt elvégzésével lehet meggyőződni. Akinél egyszer kialakult egy fémmel szembeni túlérzékenység, ugyan a betegséget egész életében végigkíséri, de ettől még élhet teljes életet.

Hogyan előzhető meg a fogászati fémallergia?

A válasz nagyon egyszerű: ha fémérzékenynek tudja magát, akkor mielőtt fogorvoshoz fordulna csináltasson allergiatesztet, amelynek során megtudható érzékeny-e arra a bizonyos fémre, amit az Ön által választott fogpótlás tartalmaz. Mindez csupán egyetlen vizsgálat, ám a későbbiekben rengeteg kellemetlenségtől kímélheti meg magát ezzel a kis lépéssel.

Írásunkból megtudhatta mit jelent a allergia, milyen tünetei lehetnek a fémallergiának, mely fémek válthatnak ki allergiás reakciókat, kezelhető-e a fogászati fémallergia, illetve hogyan előzhető meg. Szerencsére a fogászat egy sor kiváló, fémmentes megoldást ismer, legyen szó fogpótlásról, tömésekről vagy implantációról. Önnek sem kell hát lemondania a szép és jól funkcionáló fogazatról, az egészséges mosolyról, ha történetesen az érintettek közé tartozik.

Ne feledje: az Ön felelőssége, hogy kiderítse, szenved-e fémallergiában. Ha ezt elmulasztja, azzal felesleges kockázatnak teszi ki magát.