Fogínygyulladás, Mi Okozza, Hogyan Kezelhető

A fogínygyulladás, mint azt maga a név is jelzi, a fog ínyének gyulladása. Ez egy gyakran előforduló betegség, aminek oka a fogainkon megtelepedő baktériumok, a felhalmozódó fogkő együttes hatásában keresendő. Ugyan az ínygyulladás egy roncsolásmentes fogágy betegség, azonban ha nem kezelik fogínysorvadáshoz, súlyosabb esetekben a fogak elvesztéséhez vezethet.

Ínygyulladás esetén az íny piros és duzzadt, s nagy valószínűséggel vérzik fogmosáskor. A kezdeti stádiumban lévő fogínygyulladás viszonylag könnyen megszüntethető helyes szájhigiéniával, hosszabb és gyakoribb fogmosással, valamint a fogselyem használatával. Szintén segíthet a fertőtlenítő hatásu szájvízzel való rendszeres öblögetés.

A fogínygyulladás kezdődő stádiumban alig észrevehető, mert a tünetek enyhék és szinte teljesen fájdalommentes. Semmiképpen azonban nem szabad elhanyaegolni, amint felismertük a gyulladás jeleit, azonnal kezelni kell.

A fogínybetegslégnek két fő típusa van:
– Fogkő okozta fogínybetegség, ezen belül van kizárólag fogkő által okozott, orvosság által kiváltott és alultápláltság miatt kialakuló.
– Nem fogkő okozta fogínybetegség, ezen belül van olyan, amit egy bizonyos baktérium vagy vírus okoz, valamilyen gomba által kiváltott, genetikus eredetü, traumás elváltozások okozta és a kiváltó ok lehet ismeretlen eredetü is.

Az érzékeny, duzzadt és könnyen vérző íny a legbiztosabb jele annak, hogy fogínygyulladásunk van. A leggyakoribb ok a baktériumokkal teli fogkő felgyülemlése a fogak között és körül. Az immunrendszerünk azonnal reagál és ha a körülmények kedvezőek a gyulladás elmúlik, de ha nem fordítunk kellő figyelmet rá, annak akár fogvesztés is lehet az eredménye.

A fogkő egy biofilm amely természetes folyamatként halmozódik fel a fogakon. Ezek általában kolóniában élő baktériumok, amelyek igyekeznek megtapadni a fogak sima felületén. Egyes szakértők állítják, hogy ez a lepedék segíti megvédeni a szájat a káros mikroorganizmusoktól. Az azonban biztos, hogy az elhanyagolt fogkő okozhat fogszuvasodást, és krónikus fogágybetegséget.

A nem időben és nem megfelelő módon eltávolításra kerülő lepedékből fogkő keletkezik, amit viszont már csak szakember távolíthat el. Ezért is fontos a napi rendszeres és alapos fogtisztitás!

Az eddig említetteken túl, a fogínygyulladást okozhatják még az alábbiak:

Hormonális változások – például pubertás korban, a menopauza, a mentruációs ciklus és a terhesség alatt. Ilyenkor az íny érzékenyebbé és sérülékenyebbé válik, ezáltal nagyobb a gyulladás veszélye.

Egyes betegségek – mint a rák, a cukorbetegség és a HIV esetén szintén nagyobb a kockázata a fogínygyulladásnak.

Gyógyszerek – Bizonyos gyógyszerek szintén negatívan hathatnak a szájhigienára, például azok amelyek nyáltermelés csökkenést okoznak. Vagy például bizonyos sziv és érrendszeri gyógyszerek szintén okozhatják az íny duzzadását és gyulladását.

Dohányzás – a rendszeres dohányosoknál sokkal gyakrabban alakul ki súlyos ínygyulladás, mint a nem dohányzók körében.

Örökletesség – a szakértők szerint azoknak akiknek a szülei súlyos fogínygyulladásban szenvedtek, sokkal nagyobb a kockázat, hogy az náluk is kialakul.

Milyen kezelési lehetőségek vannak az ínygyulladásra? A betegség korai szakaszában a kezelés azonnali és eredményes, a fogínygyulladás sikeresen visszafordítható. Súlyosabb esetekben a kezelést szakképzett parodontológusnak kell végznie, aki ellátja a beteget ha szükséges gyógyszert is ad, illetve tanácsokkal látja el hogyan kezelje az ínyét.

Mit tehetünk, hogy elkerüljük a fogínybetegséget?
– Mossunk alaposan fogat naponta legalább kétszer! Az elektromos fogkefék általában hatékonyabbak.
– Legalább naponta egyszer használjunk fogselymet a fogak közötti hézagok alapos tisztítására.
– Rendszeresen öblögessünk cukormentes, antiszeptikus szájvizzel.

Milyen lehetséges szövődményei lehetnek a fogínygyulladásnak? Az időben felismert és szakszerűen kezelt gyulladásnak nincsenek szövődményei. Azonban az elhanyagolt ínygyulladás komolyan károsíthatja a szájban lévő szöveteket és csontokat, szélsőséges esetben szájüreg rák is kialakulhat.

Ezzel az írással az volt a célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a szájhigiénia, a helyes száj- és fogápolás rendkivüli fontosságára.