Szájsebészeti-Kezelések, Gyökércsúcs-Eltávolítás

A Szájsebészeti-Kezelések sorozatban a témánk ezúttal a gyökércsúcs-eltávolítás. Bármennyire is több bizalommal vagyunk ma a fogászati kezeléseket illetően mint 10-20 évvel ezelőtt, a fogászati rendelők látogatása a mai napit nem tartoznak a kedvenc időtöltéseink közé, hogy a szájsebészetet már meg se említsük. Pedig az elmúlt 20 évben sok új technológiát, új eszközöket és módszereket alkalmaznak a szájsebészeti és fogászati kezelések során, melyeknek egyetlen célja az, hogy a kezeléseket minél egyszerűbbé, hatékonyabbá és fájdalomentesebbé tegyék a páciensek számára.

Gyökércsúcs-Eltávolítás (Resectio)
A gyökércsúcs amputáció (Resectio) egy olyan sebészeti módszer, melynek elsődleges célja a fog megtartása. A szájsebész általában, utolsó mentőövként nyúl ehhez a műtéti eljáráshoz, azaz mint utolsó lehetőség a fog megtartására.

A műtét során az orvos a gyökértömött fog gyökércsúcsi részét, mely feltételezhetően fertőzött eltávolítja. A műtét előfeltétele az adott körülményekhez képest legtökéletesebb gyökértömés! Persze a legtöbb esetben épp azért próbálja meg még a fogorvos a fogeltávolítás előtt a gyökércsúcs amputációs műtétet, mivel a gyökértömést nem sikerült valami miatt tökéletesen elvégezni. Ennek okai az alábbiak lehetnek:

– A gyökértömés, a gyökércsatorna anatómiai rendellenességei miatt nem végezhető el tökéletesen (szűkült, görbe, elágazik és így tovább.)

– A tökéletesnek tűnő gyökértömés után 6 hónappal a röntgenfelvétel szerint a gyökércsúcson mégis gyulladás jelei láthatók

A műtét érzéstelenítésben történik. Az ultracain DS Forte érzéstelenítő elegendő érzéstelenséget biztosít a fájdalommentes beavatkozáshoz. A műtét során a fog gyökere feletti metszésből tárja fel az orvos a fog gyökércsúcsi részét és a kívánt részt eltávolítja. Szükség esetén csontpótló anyagot is helyezhet az így keletkezett üregbe, majd az ínyt bezárja a műtéti terület felett. Körülbelü egy hét múlva vissza kell menni varratszedésre és fél éven belül kontroll röntgen javasolt.

Amennyiben a műtét sikerült, a fog tünetmentessége és funkcióképessége 4-6 hónap múlva érhető el. A szakirodalom szerint az elvégzett gyökéramputációs műtétek 60-80 %-a ítélhető sikeresnek, a rendelői tapasztalatok sajnos ennél kisebb számot mutatnak. Fontos, hogy a páciens még a műtét előtt tisztában legyen ezzel!

A gyökéramputációs műtét egy utolsó lehetőség a fog végleges eltávolítása előtt, de ez nem feltétlen jelenti azt, hogy ez a terápia valóban sikeres is lesz! Siker esetén azonban elkerülhető a fogeltávolítás és a következményes fogpótlás, mely mind pszichésen (megmaradó saját fog), mind esztétikailag (front zónában nagyon nehéz a kihúzott fog helyén az ínypapilla formájának visszaállítása), mind anyagilag kedvezőbb megoldást jelent.

Nem jelent sikertelenséget ha a fog tünetmentes ugyan, de az eltávolított területen az íny alatt a csontfelszín nem csontosodott, hanem kötőszövetesen regenerálódik. Ez csak annyit jelent, hogy a fog panaszmentes, tökéletesen funkcionál, de tapintásra a műtét helyén nem a megszokott kemény csontos tapintat érezhető.