A várandósság alatti fogápolás rendkívül fontos úgy a kismama, mint a magzat szempontjából. Mire kell különösen figyelni, hogyan kell helyesen fogat ápolni a várandósság időszakában.

Várandósság alatti fogápolás

Miért romlanak jobban a kismamák fogai, várandósság alatti fogápolás jelentősége?

A várandósság alatti fogápolás mind a baba, mind a mama egészsége szempontjából rendkívül fontos. Írásunkból megtudhatja a kedves olvasó, milyen fogászati problémákra hajlamosabb a kismama, mit tegyen, hogy megőrizze fogai egészségét a babavárás időszakában, valamint, hogy miért annyira fontos a várandósság alatti helyes fogápolás.

A terhesség tönkreteszi a fogakat?

A terhesség alatt valóban romolhat a fogak állapota, ám ezt nem kalcium veszteség okozza. Az, hogy a baba elszívja az anyuka szervezetéből a hasznos tápanyagokat, a köztudatba épült tévhit. A valóság az, hogy női szervezet a terhesség alatt bonyolult változásokon megy keresztül, s a hormonális átalakulások az egész testet, így a szájüreget is érintik. Tehát a terhesség a szájra van hatással, a közegre, ahol a fogak találhatók: a nyál összetételére, a fogágy hormonális háztartására, vérkeringésére. Ennek következtében megváltozik a szájban a baktériumflóra.

A leggyakoribb probléma a fogínygyulladás, amit általában a száj nyálkahártyájában található ösztrogén receptorok okoznak. A vérzés és az íny gyulladása a várandósság minden szakaszában megfigyelhető, de jellemzően mégis a harmadiktól a hatodik hónapig alakul ki. A várandósság alatt fokozódik a nyálkiválasztás, de ugyanakkor megváltozik a nyál összetétele is, és antibakteriális hatása csökken. A szájnyálkahártya vérkeringését szolgáló hajszálerek falának áteresztő képessége megnő, ezért akár ugyanolyan baktériumszám mellett is könnyebben alakul ki fogínyvérzés, fogínygyulladás.

Ennek az állapotnak a huzamosabb fennállása vagy gyakori ismétlődése esetén, a gyulladás átterjedhet a fogakat tartó mélyebb szövetekre és maradandó károsodást okozhat a csont- és kötőszövetekben, miközben a szájban tapasztalt tünetek továbbra is „csak” fogínyvérzésre korlátozódnak! Az ilyen elváltozások lassan, alattomosan alakulnak ki és a fogak meglazulását, elmozdulását, esetleg elvesztését okozhatja. Emiatt fontos fokozott figyelmet fordítani a várandóság alatti fogápolás körülményeire, a helyes szájhigiéniára, továbbá, hogy a kialakuló tünetekkel mielőbb forduljunk orvoshoz.

Ínygyulladásra figyelmeztető tünetek:

• megduzzadt, vöröses íny
  • a fogak közötti hegyes rózsaszínű íny lelapul, lilás színűvé válik
  • fogmosásnál, fogselyem használatakor tapasztalható ínyvérzés
  • rossz lehelet, kellemetlen szájíz

A fogínygyulladás magzatra gyakorolt hatásai

A terhes anyák fogainak és fogínyének az állapota a születendő gyermek egészségét is befolyásolja. Kutatások megerősítették, hogy a terhességi mérgezés, vetélés, koraszülés vagy alacsony súlyú újszülött világra hozatalának a veszélye kétszer nagyobb azoknál a nőknél, akik ínygyulladásban, krónikus fogágygyulladásban szenvednek. A gyulladást előidéző baktériumok bejuthatnak a véráramba, ami akár vetéléshez vagy a szülés idő előtti megindulásához vezethet.

A második leggyakoribb fogászati probléma a kismamáknál az ínyen növekvő apró jóindulatú daganatok. A terhességi daganatok megjelenéséről a kismamák közel tíz százaléka számol be. Jellemzően érzékeny, pirosas, bordós kinövésekről van szó, amelyek spontán vérezhetnek is. Amennyiben nem okoznak különösebb problémát, nem kell velük foglalkozni, a baba születése után általában maguktól elmúlnak, visszahúzódnak. Ha azonban visszatérően véreznek, fájdalmat okoznak s emiatt megnehezítik az evést, a sebészeti eltávolításuk jelenthet megoldást.

A harmadik probléma az íny megduzzadása, amely gyakorlatilag az ínyterület megnövekedését jelenti. Szerencsére a fogíny túlburjánzása ritkábban fordul elő, mint az íny gyulladása és a terhességi daganatok. Viszont amilyen ritka, olyan kellemetlen lehet. Súlyos esetben az íny akár a fogakat is befedheti. Ez a jelenség, mint a terhességi fogínygyulladás, a szervezet túlzott reakciója, a női szervezet által a terhesség időszakban produkált baktériumokra. Ezért nem lehet elégszer hangsúlyozni milyen fontos a kismamák felvilágosítása és biztatása a helyes szájhigiénia fenntartására, a várandósság alatti fogápolás fontosságára.

Várandósság alatti fogápolás – Szájápolási tanácsok:

A terhesség és szoptatás idején ajánlatos olyan szájápolási szereket vásárolni, amelyek a lehető legkevesebb káros összetevőt tartalmazzák. Javasolt kerülni a klór-hexidin és triklozán tartalmú fogkrémet, mert azok a baba szervezetébe is bejuthatnak, és ez károsan befolyásolhatja a magzat fejlődését. Szájvízből alkoholmenteset ajánlunk, mert az nem szárítja a szájüreget.

A várandósság korai időszakára jellemző hányás károsan hat a fogakra, miután a gyomorsav erősen maró hatású. Ajánlott hányás után tiszta vízzel öblögetni, viszont 1-2 órát várni a fogmosással. A terhes anyuka minden étkezés után mosson fogat és naponta legalább egyszer végezzen egy nagyon alapos, legalább öt percen át tartó fogmosást. A fogat teljes felszínét alaposan dörzsölje át, majd használjon fogselymet, vagy fogköztisztító kefét, hogy a fogai közül is eltávolíthassa a nem kívánt szennyeződéseket, az ínygyulladás és fogszuvasodás elkerülése érdekében.

Fogkeféből a lágy sörtéjű típus a legideálisabb, hiszen a várandósság során érzékennyé váló fogínyt esetleg felsértheti egy durvább sörtéjű fogkefe. A szájápolási eszközök 2-3 havonta cserélendők, ezzel óvva saját és születendő gyermeke egészségét is.

Fogászati ellátás a terhesség alatt

Csaknem valamennyi fogászati kezelés elvégezhető a terhesség ideje alatt is. Sőt, amennyiben panaszmentes, akkor is ajánlott trimeszterenként és a baba születése után is kontrollvizsgálaton és fogtisztításon részt venni.

Szenvedni szigorúan TILOS!

Tévhit, hogy a kismamáknál nem szabad érzéstelenítőt alkalmazni, ezek hatóanyagai ugyanis nem jutnak át a méhlepényen a babához. A helyi érzéstelenítés elhagyásával és a nagy fájdalom tűrésével sokkal nagyobb kockázatnak teheti ki a kismama a magzatot, mint ha fájdalomcsillapítót kap. A krónikus fájdalom ugyanis olyan anyagokat szabadít fel a szervezetben, amelyek károsan hathatnak a magzatra.

Írásunkból megtudhatta miért különösen fontos a várandósság alatti fogápolás, hogyan kell helyesen elvégezni, milyen fogászati problémákra hajlamosak a kismamák, valamint, hogy végezhetők e fogászati kezelések a terhesség ideje alatt. Babavárás időszakában is fontos rendszeresen, legalább fél évente, de inkább 3 havonta ellátogatni a fogorvoshoz, de akkor is célszerű azonnal időpontot egyeztetni, ha szájában bármiféle elváltozást tapasztal a kismama!