Fogágybetegség és Szívbetegség

images52

Vajon van–e kapcsolat a fogágybetegség és a szívbetegség között? Szájhigiénia és a szívbelhártya-gyulladás.

Az orvostudomány jelenlegi állása szerint, a krónikus fogágybetegség, az első számú halálok, a szívbetegség okozója is lehet.

Magyarországon évente megközelítőleg ötvenezren halnak meg elhízás, magasvérnyomás, dohányzás, cukorbetegség és magas koleszterinszint előidézte szívinfarktusban. A legújabb kutatási eredmények azt igazolják, hogy a már ismert rizikófaktorok mellett az ápolatlan fogazat is növeli a rizikót.

Hogyan lehetséges ez? Szívinfarktus során a szívizom szöveteit ellátó artériák valamelyike hirtelen elzáródik, és a szöveti oxigénellátás megszűnik, a szívizomsejtek pusztulnak. Az elzáródás leggyakoribb oka az érelmeszesedés következtében létrejövő szűkület, illetve a szűkületben létrejövő vérrög – magyarázza Dr. Marton Anna kardiológus. Érelmeszesedést okozhat a mozgáshiányos életmód, a túl zsíros és cukrozott ételek fogyasztása, a dohányzás és brit kutatók vizsgálatai alapján a fogápolás elhanyagolása is.

A fogágyfertőzés egy olyan bakteriális fertőzés, mely kialakulása után más szerveinkre is kihathat. Egyes elméletek szerint a szívbetegeknél a fertőzés irányából a baktériumok bekerülnek a vérkeringésbe, ahol vérrögök keletkeznek, megtelepednek az erek zsíros lerakódásain, ez pedig hozzájárulhat a szívroham kialakulásához.

A lepedékektől a szívinfarktusig normális esetben a szánkban lévő baktériumok nem kerülnek be a véráramba. A fogazat elhanyagolása, s az ezzel együtt jelentkező ínygyulladás, fogínyvérzés azonban olyan apró sérüléseket okoz az íny felszínén, melyeken keresztül a kórokozók a véráramba juthatnak. Amint a véráramba kerülnek, bizonyos baktériumok a vérlemezkékhez tapadnak, és ezáltal alvadásra kényszerítik őket a vérerekben. A véralvadás folyamata pedig vérrögök kialakulásához vezethet. A gyulladás pedig az érelmeszesedés kialakulásnak folyamatában bizonyítottan jelentős szerepet játszik, ugyanis az érfalban lejátszódó gyulladásos folyamatok fokozatosan szűkítik az ereket, aminek következménye szívbetegség lehet.

Gyakran feltett kérdések szívprobléma diagnózisa után:

Ha szívproblémáim vannak, milyen különleges intézkedéseket kell tennem a száj egészségének megőrzése érdekében?

A fogorvos válasza:

Fogorvosának mondja el, ha hasonló nehézségei vannak.

Mindig ügyeljen a megfelelő szájhigiéniára.

Mosson fogat naponta, és használjon fogselymet.

Rendszeresen járjon el fogorvoshoz.

Pontosan tartsa be orvosa és fogorvosa utasításait, és az előírások szerint használja a receptre felírt gyógyszereket, például az antibiotikumokat.

Milyen kockázatokkal jár számomra a fogorvosi kezelés?

Ha már meglévő szívpanaszai vannak, fennállhat az ún. bakteriális endokarditisz (szívbelhártya vagy szívbillentyűk gyulladása) a komolyabb szívprobléma kialakulásának kockázata. Ha a szájüregben vérzés lép fel, bizonyos szájbaktériumok bejuthatnak a vérkeringésbe, és megtelepedhetnek a rendellenes szívbillentyűkön vagy a korábbi szívbetegségben meggyengült szöveteken. Ilyen esetekben a fogágybetegség károsíthatja vagy akár el is pusztíthatja a szívbillentyűket vagy a szöveteket.

Ha az alábbiak bármelyike érinti Önt, megfelelő óvintézkedések szükségesek:

• Mesterséges szívbillentyűk
  • Korábban lezajlott endokarditisz
  • Veleszületett szív- vagy szívbillentyű-problémák
  • Reumás láz vagy hasonló panaszok miatt sérült (heges) szívbillentyűk
  • Mitrális prolapszus szívzörejjel.

Az hiányos szájhigiénia egyéb káros hatásai:

A cukorbetegség gyakori vele járója a fogak állapotának romlása, így ez esetben fokozott figyelemmel kell kísérnünk a szájüreg állapotát, azt rendszeresen ellenőrizni kell.Az elhanyagolt fogak, az ínygyulladás ugyanis megnehezítheti a betegség kézbentartását, a vércukor szint megfelelő beállítását.

A súlyos ínybetegségek növelhetik a koraszülés, illetve az alacsony súlyú magzat világra hozatalának kockázatát.
Kutatási adatok szerint a szájban lévő baktériumok ugyanis olyan méreganyagokat bocsátanak ki, melyek az anya véráramán keresztül a méhlepénybe jutva befolyásolják a magzat fejlődését. Ezzel egy időben pedig a fertőzés hozzájárul a szülés idő előtti megindulásához is.

Tehát, ha nem törődünk kellőkép a száj és fogaink épségével, fogágybetegség alakulhat ki, ami által komolyabb egészségügyi kockázatoknak tesszük ki szervezetünket. Kérjük, fogorvosával mindig közölje, ha hasonló problémái vannak, illetve, hogy emiatt milyen gyógyszereket kell szednie.

A helyes fogápolás lépései:

• Fogmosás minden étkezést követően ajánlott, de legalább naponta kétszer, hiszen így biztosíthatjuk az ételmaradékok és lepedékek maradéktalan eltávolítását, és meggátolhatjuk a fogakat és fogágyat károsító baktériumok elszaporodását.

• Első lépésként a fog és az íny találkozásához illesztett fogkefével körkörös mozdulatokkal, kívül-belül mossuk meg az összes fogat, majd a rágófelszíneket dörzsöljük át alaposan. Egy alapos fogmosás 3-5 percig tart. Ez idő alatt minden fog mindegyik elérhető felszínét alaposan mossuk át.

• Az ínnyel határos felületeken a fog és az íny határához a fogkefét 45 fokban illesztve, körkörös mozgással kívül és belül egyaránt tisztítsuk meg. Fogmosás végén fontos a nyelvhát óvatos tisztítását is elvégezni.

• Ne feledkezzünk meg a fogselyem használatáról sem, melynek célja, eltávolítani a fogak közül az ételmaradékokat és a lepedéket, amit fogkefével már nem érhetünk el.