Fogínygyulladás Fogínyvérzés Kezelése

Hogyan kerüljük el a kellemetlenségeket, mint fogínyvérés, fogínygyulladás vagy egyéb paradontológiai betegségek, illetve mit kell tennünk ha már szenvedünk tőlük

Fogínygyulladás Fogínyvérzés Kezelése

A Fogínygyulladás Fogínyvérzés Megelőzése, Kezelése és Gyógyítása

A fogínygyulladás, fogínyvérzés meglehetősen elterjedt probléma, hátterében a legtöbb esetben valamilyen bakteriális fertőzés áll, amely – többek között – a nem megfelelő szájhigiénia miatt is kialakulhat. A jelenség – megfelelő fog- és szájápolással – a kezdeti időszakban még visszafordítható. A fogínyvérzés hátterében a szervezet egyéb megbetegedései vagy rendellenességei is állhatnak. Hogyan vezet a hiányos szájhigiénia a fogíny betegségekhez? Mi lehet a megfelelő megoldás, kezelés? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az alábbi írásban.

Az egészséges fogíny halvány rózsaszínű, a fogakat masszívan körbe ölelő szövet, amely a mechanikai behatásokkal szemben igen ellenálló. A megfelelő szájhigiénia hiányában a kártékony mikroorganizmusok elszaporodhatnak a szájban és megtelepednek a fogak és az íny közötti résekben. Sokan a mindennapi fogmosás során nem fordítanak elég figyelmet a fogközök tisztítására. A baktériumoknak ezeken a helyeken történő elszaporodásának következménye fogínygyulladás, majd fogínyvérzés.

A kezdődő gyulladás alapos fogmosással, megfelelő szájápolással, szükség szerint különféle öblögetők alkalmazásával megszüntethető. Azonban, ha nem kezelik, átterjedhet az alsó és a felső állkapocscsontra is és ekkor már fogágybetegségről beszélünk, amely a csontok leépülésével és akár a fogak elvesztésével is járhat. Ennek a betegségnek a kockázatát nagymértékben növelheti a dohányzás vagy a cukorbetegség.

A fogínygyulladás jelei: kivörösödött, duzzadt, érzékeny olykor fájdalmas fogíny, fogínyvérzés, majd súlyosabb esetben a fogíny lehúzódása, azaz fogínysorvadás.

Különösen gyakori a fogínygyulladás a terhesség alatt, pubertáskorban, esetenként menstruációs ciklus alatt, tovább fokozzák a kockázatot a hormon alapú fogamzásgátlók és vérnyomáscsökkentő szerek is. A vérzés hátterében állhat – a már említett cukorbetegség mellett – a leukémia, vírus- és HIV-fertőzés, valamint sérülések.

Az egészséges fogíny nem vérzik! Azonban, még ha enyhe formában is, de jelentkezik ez a probléma, akkor fokozott figyelmet kell fordítani a megfelelő fogápolásra. Amennyiben az eredmény nem megfelelő, okvetlenül keresse fel fogorvosát és kérjen tőle tanácsot.

Az alábbi esetekben különösen ajánlott a szakember segítsége:

• ha a fogínyvérzés erős és hosszabb ideje tart,
  • ha erős fájdalmat érzünk,
  • ha fogíny duzzadt, sötétpiros színű vagy elváltozott,
  • ha a fájdalom mellett sárgás-szürkés lerakódás látható az ínyen

⁃          ha a lehelet különösen kellemetlen szagúvá válik,

⁃          ha láz lép fel.

A fogorvos megvizsgálja szájüregünket, ellenőrzi a fogakat, az ínyt, a tömések állapotát. Amennyiben gyulladást, illetve a csontpusztulást észlel, szükség lehet antibiotikum szedésére a folyamat megállítására. Ha a vérzés oka nem a szájüregben keresendő, hanem valamilyen más betegség áll a háttérben, szükségünk lehet további szakorvosi kivizsgálásra az okok felderítése és azok kezelése érdekében.

A fogak alapos, szakszerű megtisztítása nélkül gyakorlatilag semmilyen fogászati kezelés nem végezhető. A fogazat professzionális megtisztása történhet fogorvos, vagy szakképzett szájhigienikus által. Erre vonatkozóan több itt olvasható!

Nagyon fontos a továbbiakban is a megfelelő fog- és szájápolás, melynek része az alapos fogmosás a helyes technikával. Ez az úgynevezett vibrációs technika, aminek a lényege az, hogy a fogkefe körkörös, rázó mozdulatokat alkalmazva a fogak közötti réseket is megtisztítja. Fogínygyulladás, fogínyvérzés esetén puhább sörtéjű fogkefét ajánlatos használni, amely nem ingerli a sérült, gyulladt ínyt. Szintén fontos a fogközök tisztítása, amire a fogselyem vagy fogköztisztító kefe ajánlott.

Ha vérzik az ínyünk akkor is mossuk! Ugyanis a folyamatot súlyosbíthatja, ha nem akadályozzuk meg a lepedék képződését, hiszen ezáltal még több baktérium telepedhet meg a fognyak körül. Alaposan, de körültekintően és rendszeresen mossunk fogat, még akkor is, amikor fogínyvérzést tapasztalunk. A fogínyvérzés a már létező fogínygyulladás jele, és minél következetesebbek és kitartóbbak vagyunk, annál gyorsabban múlik el.

További alkalmazható kezelési eljárások még az alábbiak:

• Vektor terápia
  • Mélytisztitás
  • Paradontális lézer terápia

Kerüljük a főétkezések közötti nassolást, ugyanis a cukrok a fogszuvasodás legfőbb okozói és a baktériumok fő tápláléka. Ha lehetséges, ajánlatos minden étkezés után a fogmosás. Ha szájvizet használ kizárólag természetes gyógynövényekből készültet használjon. Az alkoholos és kémiai anyagokat tartalmazó szájvizek kiszáríthatják a nyálkahártyát, ezzel utat engedve a kórokozók elszaporodásának.

Mint láttuk, a fogínygyulladás, fogínyvérzés megelőzhető és gyógyítható. Ajánlott évente legalább kétszer a fogkőeltávolítás, ezáltal megelőzhetjük az ínygyulladást, és az íny vérzését. A fogkőeltávolítás gyakorisága személyenként változik. Van, akinek elegendő kétévente leszedetnie a lerakódott fogkövet, de van, akinek az állandó fogínygyulladás miatt akár háromhavonta is szüksége lehet rá.